Oleje na zimno tłoczone

 

W zdrowej zbilansowanej diecie musi być miejsce na odpowiednią ilość węglowodanów, tłuszczów i białek. Najwięcej wątpliwości mają ludzie względem tłuszczów, ponieważ przyczyniają się do tycia i też nie zawsze są zdrowe.

Czy olej z kokosa jest zdrowy?

zimnotłoczony olej kokosowy nierafinowanyWbrew pozorom, tłuszcze są nam bardzo potrzebne, ponieważ nie tylko dostarczają kalorii, ale umożliwiają rozpuszczanie się witamin. Co najważniejsze, tłuszcze mogą być zdrowe i z pewnością warto po nie sięgać. Na przykład bardzo tłuste jest avocado, które jest prawdziwą bombą witaminową, którą warto włączyć do diety. Jednak porównując klasyczne oleje, to jednym z najlepszych jest zimnotłoczony olej kokosowy nierafinowany, który ma wyczuwalny smak i zapach tegoż orzecha. Jego wadą może być to, iż trzeba go spożywać na surowo, czyli na przykład dodawać do gotowych dań, smoothie lub do sałatek. Do smażenia są przeznaczone oleje rafinowane, które w wyniku tego procesu mają wyższą temperaturę dymienia, ale też są bardzo ubogie w cenne składniki odżywcze i witaminy. Olej kokosowy jest powszechnie wykorzystywany w zdrowych kuchniach, ale i w domowej kosmetyce, gdyż świetnie nawilża i odżywia skórę. Jest bogaty w witaminy z grupy B, C, E i K oraz zawiera sporo wapnia, fosforu, magnezu i żelaza. Kiedyś mówiło się, że osoby odchudzające się powinny maksymalnie ograniczyć spożywanie tłuszczu, jednak jest to błędne postępowanie, gdyż jest on nam niezmiernie potrzebny, zwłaszcza w formie nierafinowanej. Olej kokosy sprawdzi do wielu zastosowań.

Porównując olej kokosowy do innych, cennych olejów, takich jak lniany, z pestek dyni czy ryżowy, to wypada on najlepiej pod względem ceny, gdyż mały słoiczek dostaniemy już za około dwadzieścia złotych. Jego rafinowana wersja jest znacznie tańsza.