1-555-645-324 Monday - Sunday 10:00 - 22:00

Tuning samochodu – wygląd i szybkość

Dla wielu osób tuning samochodowy jest niczym innym jak jedynie przerabianiem i rasowaniem auta. Dla innych tuning samochodowy jest wyznacznikiem mody albo stylu życia. Dzięki niemu można wyrazić swoją indywidualność oraz niezależność.

 

Co to tuning?

Nazwa tuning samochodowy wywodzi się z języka angielskiego i w potocznym tłumaczeniu oznacza regulację lub strojenie. W praktyce tuningowanie samochodu to dokonywanie pewnych modyfikacji w pojazdach seryjnych, dzięki czemu stają się one unikatowe i jedyne w swoim rodzaju. Na przestrzeni lat ta dziedzina motoryzacji bardzo dynamicznie się rozwija. Wyróżnić można tuning mechaniczny, elektroniczny oraz optyczny, zwany także muckowym.

 

regeneracja turbinTuning mechaniczny

Tuning mechaniczny polega na przeprowadzeniu modyfikacji silnika, układu napędowego, paliwowego oraz podwozia samochodu. Dzięki tym modyfikacjom auto osiąga lepsze właściwości techniczne i parametry jezdne. Samochody osiągają większą moc oraz większy moment obrotowy, dzięki czemu zdecydowanie zwiększa się przyśpieszenie pojazdu oraz maksymalna prędkość. W ramach tuningu mechanicznego można przeprowadzić wymianę tłoków i krobowodów na kute, przez co zwiększa się wytrzymałość tych elementów. Możliwe jest zamontowanie customowego intercoolera, wymiana wałka rozrządu na wałek sportowy oraz wymiana gaźnika. Ponadto w ramach tuningu można zastosować filtr powietrza o zwiększonej przepustowości, dokonać zmian faz rozrządu czy zastosować wysokoenergetyczne świece zapłonowe. Możliwe jest polerowanie auta oraz prostowanie połączone z polerowaniem rur układu dolotowego i wydechowego. W ramach tuningu zostają zamontowane turbosprężarki i możliwa jest również regeneracja turbosprężarek. Skrzynia biegów może być wymieniona na skrzynię o innych przełożeniach oraz innym sposobie sterowania. Co do zasady w samochodowych, które zostały poddane tuningowi stosuje się jedynie mechaniczne skrzynie biegów. Bardzo często są to skrzynie niesynchronizowane.

 

Podwozie

Celem modyfikacji podwozia jest osiągnięcie o wiele lepszych parametrów przyczepności i stabilności pojazdów. Hamulce można wzmocnić proporcjonalnie do wzrostu prędkości, z jaką eksploatuje się pojazd. Dla poprawy wyglądu auta można zamontować felgi z lekkiego stopu (alufelgi). Poprzez ten zabieg następuje obniżenie masy nieresorowanej a koła znacznie szybciej odzyskują kontakt z nawierzchnią.

 

zawieszenieZawieszenie

W ramach tuningu mechanicznego bardzo często przeprowadza się również obniżenie zawieszenia, czemu towarzyszy zamiana parametrów zawieszenia. Obniżenie środka ciężkości pojazdu sprawia, że auto zdecydowanie lepiej trzyma się drogi. Zmiana charakterystyki amortyzatorów i resorów powoduje, że pojazd odznacza się większą przyczepnością.

 

tuning1Dodatki

W ramach tuningu możliwe jest także przerobienie elementów, które podnoszą bezpieczeństwo kierowców. Dotyczy to 5-punktowych pasów bezpieczeństwa, układu gaśniczego, dodatkowych reflektorów (ledy), dzięki czemu kierowca ma pełniejszą kontrolę nad pojazdem.

Im szerszy zakres modyfikacji, jakim ma być poddane auto tym większe koszty. Tuning mechaniczny warto wykonać w sprawdzonych miejscach, gdzie pracami mechanicznymi zajmą się fachowcy. Źle wykonane prace mogą spowodować, że efekty będą znacznie gorsze niż przed podjęciem prac.

Doskonałym przykładem mogą być prace związane z obniżaniem zawieszenia. Skrócenie sprężyn sprawia, że geometria zawieszenia zmienia się. Przyczepność auta na zakrętach spada pomimo obniżenia środka ciężkości. Ponadto obniżenie osiągów pojazdu nastąpi także w przypadku źle dobranego i źle ustawionego spojera. Przy źle dobranym spojlerze zwiększy się opór powietrza, co także nie wpłynie na polepszenie przyczepności.

 

żarówki ledTuning elektroniczny

W ramach tuningu elektronicznego możliwa jest zmiana prędkości maksymalnej, maksymalnych obrotów silnika, ciśnienia doładowania, kąta zapłonu, kąta i czasu wtrysku paliwa oraz zmiana stosunku paliwa do powietrza.
W seryjnych oprogramowaniach sterownika silnikowego pozostawiona zostaje określona rezerwa mocy i momentu obrotowego. Dzięki temu w razie niezwykle natężonej pracy oraz bardzo złych warunków pracy dla silnika zapewnione zostaje bezpieczeństwo jednostki napędowej. W przypadku silników wolnossących granica bezpiecznego przyrostu jest ustalona w granicy około 5% oryginalnej mocy. W przypadku silników doładowanych granica przesuwa się aż do 20 %, a w niektórych przypadkach nawet do 50% nominalnej mocy.

 

Tuning optyczny

W ramach tuningu optycznego wykonuje się zabiegi mające na celu zmianę wyglądu pojazdu oraz mające na celu zaznaczenie wyższych parametrów pojazdu. Dzięki tym zabiegom zaznaczona zostanie indywidualność właściciela oraz nastąpi zwiększenie komfortu jazdy.

 


 

 

regeneracja lakieruWięcej informacji:

 


 

 

samochód tuningElementy tuningu:

  • Tuning silnika
  • Zawieszenie
  • Lakier
  • Lampy
  • Żarówki
  • Felgi
  • Podwozie
  • Dodatki np. spojler

 

This Post Has 4 Comments

  1. A większość i tak myśli, że jak sobie dołoży papierowy spojler, to zrobili mega tuning

  2. Polacy i tak najczęściej inwestują w tuning wizualny

  3. Ale ważne, że się starają;p

  4. Nie tylko wizualnie..

Comments are closed.

Close Menu